Ryd rodet op og kom af med dine ting

Ryd rodet op og kom af med dine ting

Når du træder ind af døren, føler du så, at du er på tæerne gennem et minefelt af rod? Så er det tid til at smøge ærmerne op og rydde op i rodet.

Når du går i gang med at rydde op, kan det være frustrerende, hvis du finder dine skuffer, skabe og og andre opbevaringsrum allerede er fyldte op. Hvis det er tilfældet, er det et godt tegn på, at det er på tide, at du rydder op og kommer af med nogle af dine ting.

For at hjælpe dig med at nyde et ryddeligt hjem, har vi lavet dette gode råd-blogindlæg, hvor finder ud af, hvordan du kan rydde op bedst og komme af med nogle af dine ting, så det ikke bliver så rodet igen!

Relateret: 11 effektive rengøringstips til en hurtig rengøring

Hvordan kommer jeg i gang med at rydde al rodet op?

Vær metodisk i din tilgang:
Behold, Sælg, Donér eller Smid ud

at rydde op og komme af med ting - opbevaringsbokse

Find tre store kasser frem. Hvis du ikke har nogle, kan du besøge din lokalle byggemarked eller endnu bedre en genbrugsbutik og køb dem. Tag også en affaldssæk frem og gør den klar til at blive fyldt op.

Skriv “Behold” på den ene kasse, “Sælg” på den anden og “Donér” på den tredje. Læg dem ved siden af hinanden sammen med affaldssækken.

Nu har du en metodisk tilgang til at kunne rydde dit rod op. Det er selvforklarende, men de ting, du skal beholde, skal i “Behold”-kassen, de ting, du vil af med og kan sælge videre, skal i “Sælg”-kassen, de ting, du vil af med, men vil hellere donere, end at sælge, skal i “Donér”-kassen, og til sidst skal du bare smide de ting, som ikke kan bruges længere, ud.

Lav en bunke af dine ting på gulvet i hvert værelse. Saml en ting op og beslut dig, hvilken kasse den skal være i, og put den i kassen eller smid den ud.

Gentag processen, indtil alle ting i bunken er sortere og  væk fra gulvet.

Omroker gerne i tingene i kasserne, hvis du ombestemmer dig. Der er ikke noget galt i at ombestemme sig.

Tag et rum ad gangen og start med det værste

Det kan være svært at overskue hele rodet, hvis man kigger på det hele på samme tid. Hav i stedet fokus på et rum ad gangen.

For at du kan få et nemmere forløb, især mentalt, er det et godt råd, at du tager det mest rodende rum først. Resten af huset vil føles meget nemmere, hvis du hurtigt kommer af med det værste først, og det værste rum vil ikke fylde i dit hoved, hvis du fjerner det først.

Begræns dig selv tidsmæssigt

Tag en timer, brug gerne din mobiltelefons ur, og beslut dig, hvor lang tid ad gangen, du vil arbejde. Det er nemlig meget vigtigt, at du holder pause en gang imellem, så du ikke overanstrenger dig selv. 

Vælg en tidslængde mellem 15 minutter og en time. Ikke længere. Når timeren ringer, skal du holde op med det, du har gang i, og tage en pause. Pausen må gerne være på mindst 15 minutter i de små pause, mens du kan holde en længere pause, når du skal spise for eksempel til frokost. 

Udfør ikke mere arbejde, end du kan klare, set over en hel dag. Du skal også gerne have tid til at komme i gang igen dagen efter, hvis du ikke når at blive færdig med det hele på en og samme dag. At rydde op kan være og er ofte hårdt arbejde.

Drik ofte og spis

at rydde op og komme af med ting - drik ofte og spis

Som nævnt er det hårdt arbejde at rydde op. Derfor skal du huske på, at du skal holde dit energiniveau højt ved at få noget at drikke og spise regelmæssigt.

Sådan organiserer du dine ting

Når du er færdig med at rydde op og sorteret dine ting, skal du have fundet ud af, hvad du skal gøre med de ting, som du vil beholde. Det har vi også nogle gode råd til.

Brug opbevaringsbeholdere med mærkater

at rydde op og komme af med ting - Brug opbevaringsbeholdere med mærkater_

Fra opbevaringskasser, der kan være under sengen, til dekorative flettede kurve. Der er så mange muligheder for at holde dine varer organiseret og sorteret.

Ikea, Jysk, Bauhaus, Harald-Nyborg og mange andre butikker har masser af forskellige opbevaringsemner, som du kan bruge. De findes i forskellige forme, kvaliteter og priser. Undersøg godt og grundigt, hvad du har plads til og kan bruge til dine ting.

Når du nu er i gang med at købe ind, skal du også huske at købe at købe etiketter, så du kan bruge dem som mærkater på dine opbevaringskasser.

Ved at bruge disse etiketter, kan du holde styr på, hvad du har i dine opbevaringsemner. For du skal nemlig sortere dine ting, som du skal bruge, igen.

Når du har sorteret dem i kategorier, skal du have lagt dem på plads, hvor disse kategorier ofte bruge, så du har nem adgang til dem.

Hav en "Diverse"-kasse i hvert rum

Du kommer sikkert til at have alt for mange kategorier, hvis du skal kategorisere alle dine ting i hvert rum. Derfor er det en god idé at have en “Diverse”-kasse, som små ting kan være i.

Det hjælper dig ikke at skabe rod igen i dit hjem, da vi ofte har masser af små ting, som ikke hører under de store kategorier, rundt om i huset.

Sjældent brugte ting skal gemmes væk

at rydde op og komme af med ting - Kældre, garager og lofter er gode steder at opbevare ting

Kældre, garager og lofter er gode steder at opbevare ting, som vi bruger meget sjældent.

Ting, som du ved, du kommer til at bruge igen, såsom sæsonbaserede emner, kan du med fordel gemme væk. Brug gerne kategoriserede opbevaringskasser, så du nemt kan finde dem igen.

Sælg, donér og smid resten ud

Når du har været i gang med at rydde op og sorteret alle dine ting, har du udover de ting, du vil beholde, de ting, du skal sælge, donere og smide ud.

Sælg dine ting i "Sælg"-kassen

Sælg dine ting i Sælg-kassen

Du har gode muligheder i at sælge dine ting, hvis de er i god stand.

Sælg dem på Facebook Marketplace, Den Blå Avis og/eller Gul og Gratis.

Hvis du har rigtig mange ting, kan du eventuelt holde et lille loppemarked i dit hus og sælge dem den vej. Loppemarkedet kan du eventuelt markedsføre med et opslag på Facebook og Facebook Marketplace. Og måske også et skilt udenfor dit hjem.

Donationer

Når man er i gang med at rydde op, kan man sagtens finde mange ting, som stadigvæk kan bruges, men man ikke synes kan sælges videre. Disse ting kan sagtens doneres til genbrugsbutikker, som så kan sælge dem videre til små penge.

Andre ting, som du kan donere væk, er ting, som du ellers havde tænkt dig at sælge, men ikke fandt en køber til. Disse kan eventuelt sælges af genbrugsbutikker, der altid bliver besøgt af folk, der søger alverdens ting.

Lav venligst være med at donere ting, der bare skal smides ud.

Sortér dit affald

Sortér dit affald

Alt, hvad der ikke kan bruges, skal smides ud. En af de bedste ting, du kan gøre, når du er i gang med at rydde op, er at finde ting, der bare skal smides ud. Disse ikke-brugbare ting kan gøre, at du ofte har brug for at rydde op, fordi de bare er der uden en funktion.

Men du skal også rydde op i dit affald ved at sortere dem. Vær specielt opmærksom på elektronik. Dem skal du helst ikke smide ud i småt brændbart eller almindelig affald. Det samme med batterier og lignende.

Hvordan du skal rydde op i dit affald og sortere dem, kan du finde ud af i din lokale genbrugsplads. De har sikkert en hjemmeside med vejledninger. Google det og find ud af det.

Skal du have hjælp til at rydde op og få fjernet dit rod?

Vi kan sagtens hjælpe dig med at rydde op, hvis du har brug for det. Med glæde. Vi kan rydde op for dig eller rydde op sammen med dig, så det bliver en billigere omkostning for dig. Det er helt op til dig selv.

Kontakt os i dag og få en god snak med os om din situation.

Flere artikler

flytterengøring i esbjerg - KDK Rengøring
Ole Kristiansen

Flytterengøring i Esbjerg

KDK Rengøring udfører flytterengøring i Esbjerg og omegn. Med vores slutrengøringsydelse får du rengøring i høj kvalitet til god pris. Vores priser er fuldstændig transparente,

Læs artiklen »
KDK Rengøring - Vi servicerer Esbjerg og Vejen Kommuner